De stamgroep Vogels is een middenbouwgroep voor 3e-, 4e- en 5ejaars. Een gezellige groep, welke wordt aangestuurd door Ali en Jaap

Vanaf deze groep gaan de kinderen 3 dagen (2 nachtjes) op werkweek. Dit doen wij voor de herfstvakantie, aan het begin van het schooljaar, zodat wij elkaar goed leren kennen en we een gezellige, hechte groep worden. Wij leren voor elkaar te zorgen, elkaar te helpen en onszelf te ontwikkelen richting de tussenbouw.

Samen Leren
We zitten met 3 verschillende leerjaren in een groep. De ouderejaars hebben een mentortaak naar de jongere kinderen. Ze helpen hen met hun vragen. Het mes snijdt zo aan twee kanten: een jongere leert om hulp te vragen en wanneer een kind iets uit moet leggen over de leerstof, dan is dat voor hem/haar ook een leermoment, want zo leert hij/zij de stof onder woorden te brengen, het kan laten zien dat het de lesstof beheerst en het leert het met anderen te delen. Daarbij spreken kinderen hun eigen taal, dus wat een kind tijdens een instructie misschien niet gelijk oppakt, kan door de onderlinge kindertaal wellicht ineens duidelijk worden.

Er wordt hier hard gewerkt!
We starten de ochtend in de kring. Hier vertellen we alles wat we willen delen met elkaar. De kring wordt ook vaak gebruikt voor instructies. 
Na de instructie gaan we aan het werk. Met rekenen en taal werken we vanuit thema's en leerdoelen. Onze leerkrachten hebben hiervoor speciale leskisten ontwikkeld en gemaakt, met verschillende opdrachten per doel. Ieder kind werkt in zijn eigen tempo, aan zijn eigen doelen, net zo lang totdat elk doel beheerst wordt. 
Om 10.00u is er kleine pauze, dan eten we fruit (behalve op woensdag, dan mag er koek mee) en drinken we. Daarna spelen we een kwartier buiten. 
Van 12.00-12.45u is het grote pauze. Iedereen luncht in de klas (ouders helpen bij het overblijven) en daarna spelen we buiten tot 12.45u. De overblijf is een gezellig moment. We leren zo ook de ouders goed kennen, en andersom. 

Na de grote pauze starten we met lezen. Dit mag alleen, of in tweetallen. Ook doen we aan wereldoriëntatie. Dit gaat in thema/projectvorm en we werken dan met M.I. werkkaarten. M.I. staat voor Meervoudige Intelligentie en het gaat erom dat iedereen zijn voorkeur heeft om iets aan te leren; sommigen zijn erg taalgericht, anderen cijfergericht, weer anderen werken graag m.b.v. de natuur ofwel muziek etc. We werken op deze manier allemaal aan hetzelfde thema of project, maar ook weer allemaal op onze eigen-wijze. Na afloop van een project presenteren we wat we allemaal gedaan en geleerd hebben. 

We gymmen een keer per week in de grote gymzaal van de Brede school. Alle soorten sport en beweging komen hier aan bod. Altijd fijne momenten. 

Laat je zien!
Ook leren we hier op De Kring om ons te presenteren. Dit kan d.m.v. de weekopening, maar ook door de meeneemkring, leeskring of spelletjeskring. Eerst moeten we zo'n kring voorbereiden (een onderwerp of boek kiezen die je leuk vindt, dan ga je er informatie over verzamelen en je presentatie voorbereiden) en daarna is het jouw beurt om je kring te presenteren. Dit is soms best spannend, maar wel heel leerzaam en kinderen vinden het leuk om van elkaar te horen en te zien. De kinderen leren elkaar zo ook feedback te geven en goed naar elkaar te luisteren. 

Wil je ons een 'live' aan het werk zien of weten wat we dit jaar allemaal gedaan en geleerd hebben? Kom dan vooral eens kijken tijdens één van de inloopochtenden. Dan kunnen de leerkrachten, ouders of kinderen dat zelf aan je vertellen.




     
                    Ali                                                  Jaap